Dobrovolníci z iniciativy Česko.Digital převedli učitele na digitální břeh

Přišla náhle, jednat se muselo okamžitě. Pandemie sice zkomplikovala život celé společnosti, ale možná pomohla vzdělávacímu systému. Léta se diskutovalo o tom, že je potřeba výuku digitalizovat, aby ze škol odcházeli absolventi připravení na nové technologie, které se využívají téměř v každé profesi. Uzavření škol nabídlo příležitost. Někteří učitelé museli „poprvé“ zapnout počítač a děti zjistily, že notebooky nejsou jenom pro zábavu. Začala digitální škola hrou – někdy i únikovou.
Ve virtuální místnosti Google Meet je přeplněno. Kdyby šlo o skutečný prostor, bylo by tu snad k nedýchání. Ze svých domovů či škol jsou sem připojeny stovky pedagogů. Lektorka webináře Joanna Bajger se nejprve představí, upozorní, že v projektu Učíme online působí jako dobrovolnice a účastníci jí mohou posílat dotazy chatem, aplikací Sli.do nebo prostřednictvím YouTube, kde je webinář živě streamován. Kalendář ukazuje čtvrtek 26. listopadu 2020 a projekt Učíme online od iniciativy Česko.Digital vysílá svůj padesátý webinář z cyklu Učíme nanečisto.
Je osm hodin večer a učitelé po náročném dni plném improvizovaných on-line hodin a příprav na další školní den znovu dobrovolně usedají k počítači, aby zhlédli interaktivní kurz, který je naučí, jak vytvořit pro žáky vzdělávací únikovou hru. Vlastní kávu si k tomu donesli ve svém oblíbeném koflíku, někomu do sledování kurzu vykládá dítě, u jiného je slyšet vytí psa.
Lektor nepřednáší, ale názorně ukazuje příklady na sdílené obrazovce počítače, učitelé mohou všechny kroky rovnou zkoušet na svém přístroji. Zároveň průběžně posílají dotazy a reakce. Po hodině a půl umějí připravit vlastní „únikovku“ a příští den ji rovnou mohou vyzkoušet se svými žáky.
Pandemie urychlila inovace ve školství. A webináře Česko.Digital to dokazují. „Před koronavirem“ se pedagogové sjížděli na celodenní prezenční školení, kde poslouchali někdy únavné bloky přednášek a občas si udělali poznámku do sešitu. Ale teď na dálku jsou neustále ve střehu a se zájmem objevují „digitální“ způsoby učení.
Celý text si můžete přečíst zde.