Rovné šance Eduzín

Stále se neučí tisíce dětí

Stále se neučí tisíce dětí
Kolik z nich to dožene, to záleží na nás, myslí si Zuzana Ramajzlová z organizace Člověk v tísni.

Jak pomoci dětem, které během jarního lockdownu vypadly ze školy, dohnat zameškané učení? Projekt Zapojme všechny dává dohromady studenty vysokých škol, kteří potřebují pedagogickou praxi, a školy, které potřebují doučování pro své žáky. „Chtěli jsme, aby doučování bylo dostupné plošně i tam, kde zatím žádná služba tohoto typu není,“ říká Zuzana Ramajzlová z Člověka v tísni, která se na projektu podílí.

Už před prázdninami bylo jasné, že s jarním lockdownem se budou školy vypořádávat ještě dlouho potom, až se děti vrátí do školy. Kolik se jich během něj vůbec neučilo, to můžeme jen odhadovat. Právě pro ně založila Zuzana Ramajzlová se svými kolegy projekt, který spojuje školy, kam tyto děti chodí, s dobrovolníky – studenty pedagogických fakult.

Původní myšlenka byla, že vysokoškoláci na podzim budou doučovat prezenčně na školách, které potřebují pomoc. „Měli jsme ale domluvenou i variantu pro případ, že by se školy znovu zavřely, což se děje teď,“ říká.

Jak to celé vznikalo? Měly vysoké školy o spolupráci zájem? Chtěly se zapojit hned od začátku?

Všechno to bylo spontánní. Neměli jsme dopředu nalinkovaný harmonogram, všichni přišli z vlastní iniciativy. Na začátku se do projektu zapojilo devět pedagogických fakult a vyšší odborná škola Jabok, postupně se přidaly učitelské obory na pražské přírodovědné a filozofické fakultě. Dohoda s nimi byla taková, že se domluvíme na základních principech fungování včetně toho, že bude možné doučovat i online. Jakým způsobem si to potom fakulta interně zařídí, to už je dáno jejich podmínkami, ale v principu je to všude součástí praxí. Studenti za doučování mají kredity, nebo si jinak plní své studijní povinnosti.

V současnosti je online doučování pro ně asi jedna z mála možností, jak splnit předepsanou praxi. Odpovídá tomu zájem studentů?

Při distanční výuce je to pro ně dobrá příležitost. Zároveň pedagogické fakulty pomáhají i jinak, studenti během praxe chodí učit například do dětských domovů nebo byli alokováni do domů sociální péče. Musíme neustále reagovat na změny. Základ je ale nastavený tak, že nám dává možnost se v současné situaci pohybovat.

Celý rozhovor si můžete přečíst zde.